Find Us On Social Media :

PM Mahathir Mohamad Sebut Rakyat Malaysia Pemalas, Tak Amanah dan Tak Tahu Malu Jika Berutang

PM Malaysia Mahathir Mohamad

Gridhot.ID - Perdana Menteri (PM) Malaysia, Mahathir Mohamad melontarkan kritikan keras kepada rakyatnya sendiri.

Mahathir menyampaikan jika rakyat Malaysia pemalas, tak tahu malu dan tak amanah.

Dikutip dari Astro Awani, Selasa (29/1) hal ini disampaikan oleh Mahathir saar ulang tahun Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) pada September 2018 lalu.

Dalam pidatonya, Mahathir berpendapat, setiap orang Melayu perlu berani mengakui kesalahan untuk melangkah maju dan memperbaiki amalan supaya mendapat nikmat oleh Allah SWT.

Baca Juga : Miris, Siswi SMP Ketahuan Orang Tuanya Hamil di Luar Nikah Ketika Berdoa Usai Salat Maghrib

Namun setelahnya Mahathir melontarkan kritik keras kepada rakyat Malaysia khususnya pemuda-pemudinya yang ia cap pemalas.

"Tanpa izin saya berani mendakwa kita malas. Kita lebih suka serah kerja kepada orang lain. Hari ini kita dapati ramai orang asing datang bekerja di negara kita. Kenapa? Kerana kita tidak sanggup bekerja." beber Mahathir.

"Pergilah ke tempat kerja dan kita tidak akan bertemu dengan pekerja kita.Ya, memang kerja itu berat. Mungkin kotor dan berbahaya. Kita cuma cari kerja yang ringan, dikilang berhawa dingin. Tetapi disitu pun daya keluaran atau produktiviti kita rendah" tambah Mahathir.

Untuk soal tak amanah, Mahathir mengklaim jika rakyat yang ia pimpin tidak segan mengingkari janji , mengambil barang yang bukan miliknya dan tak malu tak bisa bayar utang.

Baca Juga : Kronologi Lengkap Paman Cabuli Siswi SD Kelas 6 yang Lahirkan Bayi Seberat 2,6 Kg